wie is er verantwoordelijk voor het regelen van de handschoenen?

De Arbo-wet is er duidelijk over: het beschermend materiaal dat in de thuiszorg wordt gebruikt, is niet de verantwoordelijkheid van de cliënten, maar van de werkgever. Nu blijkt echter dat maar liefst een derde van de zorgorganisaties die verantwoordelijkheid niet neemt.

Enquête
In een enquête van Zorg voor Beter deelden bijna 1200 zorgmedewerkers hun ervaringen. Daaruit bleek dat in de praktijk 31% van de cliënten zelf voor beschermend materiaal moest zorgen. 6% van de organisaties legt de verantwoordelijkheid bij de zorgprofessionals zelf.

 Doordat de zorgorganisaties de verantwoordelijkheid niet nemen, komt de hygiëne in gevaar. Wanneer de cliënt geen beschermend of onjuist beschermend materiaal in huis heeft, zijn verzorgenden en verpleegkundigen zijn genoodzaakt zelf materiaal aan te schaffen.

Conny Moons, adviseur bij de V&VN en expert Hygiëne voor Zorg voor Beter spreek van een zorgelijke situatie. “Verpleegkundigen en verzorgenden willen bewust met veilige zorg bezig zijn en beschikbaarheid van materialen als handschoenen is dan echt nodig. Het is enorm sympathiek dat cliënten zelf meedenken en willen voorzien in handschoenen, maar de kwaliteit (en de prijs) van de beschikbare handschoenen is erg variabel. Dat is niet handig voor stabiele en continue veilige zorg.”

Herkenbaar?
Is dit probleem ook voor jou als professional herkenbaar? Laat je dan horen door een reactie achter de laten op de Facebook-pagina van vakblad Thuiszorg>>