Ga jij het gesprek aan over rookvrij werken?

Ga jij het gesprek aan over rookvrij werken?

Veel verzorgenden voeren hun werk uit bij mensen thuis. Zij werken regelmatig in een huis waar wordt gerookt. Dit betekent dat zij worden blootgesteld aan de gevaarlijke gevolgen van tabaksrook. Wat kan je als verzorgende doen om jezelf te beschermen tegen blootstelling aan tabaksrook tijdens het werk?

Sinds 2004 geldt de Tabaks- en Rookwarenwet. Daarin staat dat werknemers recht hebben op een rookvrije werkplek. Sindsdien zijn werkgevers verplicht ervoor te zorgen dat werknemers kunnen werken zonder last te hebben van tabaksrook. Daarnaast zijn werkgevers volgens de wet verplicht om een gezonde werkplek te bieden aan medewerkers.

Voor verzorgenden in de thuiszorg ligt dit anders. Zij komen namelijk in het huis van de cliënt. Dat is een privéruimte. Privéruimten vallen niet onder de Tabaks- en Rookwarenwet. Daarom worden verzorgenden die bij mensen thuis werken niet beschermd tegen tabaksrook. Hierdoor lopen zij risico op gezondheidsschade.

Verzorgenden kunnen zelf een aantal dingen doen om rookvrij te werken bij cliënten.

Hoe bescherm je jezelf tegen tabaksrook?

  • Rookt de cliënt in huis?
  • Open de ramen om het huis door te luchten.
  • Was je handen na het huisbezoek.
  • Meld aan je werkgever/leidinggevende als het huis van de cliënt naar rook ruikt.
  • Blijft de cliënt roken in huis?
  • Vraag nog een keer vriendelijk om niet te roken voor en tijdens het huisbezoek. Vertel dat sigarettenrook ongezond is en noem de afspraken in het contract.
  • Rookt je cliënt nog steeds voor en/of tijdens jouw huisbezoek? Vertel het dan je leidinggevende/werkgever.
  • Rookt de cliënt niet meer in huis?
  • Bedank de cliënt voor het niet roken.