Virtuele hulp breekt door in thuiszorg

In de thuiszorg wordt steeds meer gebruik gemaakt van nieuwe technologieën. Dat moet ook wel met  een toenemende vergrijzing en een krappere arbeidsmarkt. Een robotrollator, een sensor op de toiletdeur, een zorghorloge om de pols van een cliënt of een medicijndispenser: thuiszorgorganisaties, zoals Lelie, hebben virtuele hulpverlening al helemaal omarmd in hun werkwijze.

Natuurlijk zal een robot het werk van de thuiszorg nooit helemaal overnemen. Het idee is juist dat medewerkers van Lelie zorggroep in Rotterdam gebruik maken tijdens hun werk van innovaties zodat ze per dag meer cliënten kunnen helpen. Dat blijkt uit een rapportage over het succes van de Virtuele Thuiszorg, waar de instelling sinds 2020 gebruik van maakt.

Door de inzet van die zorginnovaties kan een cliënt met gemiddeld ruim een derde minder hulp toe. Een woordvoerder van Lelie wijst erop dat de Virtuele Thuishulp geen luxe of uitzondering is, maar de laatste jaren deel uitmaakt van de werkwijze.

Zo wordt gebruikgemaakt van een medicijndispenser die aangeeft dat het tijd is een pil te nemen. Maar ook een zorghorloge, wat iets anders is dan een alarmknop, dat bijvoorbeeld iemands hartslag in de gaten houdt of een gps-signaal uitzendt, helpt beide partijen. En is er een rollator die naar een cliënt komt rijden als dat nodig is.

Cliënten krijgen hierdoor veel zelfvertrouwen terug omdat ze weer meer zelfstandig kunnen doen. Als een cliënt bijvoorbeeld weer zelf durft te douchen, kan de wijkverpleegkundige zijn of haar hulp anders invullen.

Een andere kant van de Virtuele Thuiszorg is dat sindsdien 15 procent van de cliënten die gebruikmaken van de innovaties, het afkan zonder fysieke hulp en zelfstandig kan wonen.

Bron: icthealth.nl en ad.nl