Ouderen weinig interesse in verkeersles

Ouderen maken heel weinig gebruik van bijspijkercursussen voor in het verkeer. Programma’s voor bijvoorbeeld 60-plussers met een scootmobiel of elektrische fiets, worden nauwelijks bezocht, aldus RTL Nieuws. Dat blijkt uit onderzoek van Rijkswaterstaat naar de verkeersveiligheid van ouderen in het verkeer. Ongeveer 1 procent van de ouderen bezoekt weleens een opfriscursus van bijvoorbeeld Veilig Verkeer Nederland, Blijf Veilig Mobiel, ANWB of de Fietsersbond.

Ter illustratie: in een regio zoals Arnhem-Nijmegen, werden fietstrainingen gevolgd door 180 65-plussers: dat is 0,2 procent van het totale aantal ouderen in de regio. Een ander voorbeeld: in Veenendaal doen jaarlijks 150 ouderen mee aan een speciale cursus voor oudere automobilisten. Dat is 1,6 procent van het totale aantal 60-plussers dat in Veenendaal woont.

Aantal doden
Vorige week maakte Veilig Verkeer Nederland bekend dat het aantal verkeersdoden en gewonden in het verkeer zal toe blijven nemen. De reden daarvoor is onder andere dat ouderen steeds langer blijven deelnemen aan het verkeer. Rijkswaterstaat stelt dat het aantal ernstig verkeersgewonden onder ouderen stijgt. In 2009 zijn er 5.500 ouderen ernstig gewond geraakt in het verkeer. Van de 621 verkeersdoden in 2015 waren er 290 verkeersdoden ouder dan 60, zo blijkt uit cijfers van het CBS.

Ouderen hebben ‘moeite met complexe situaties zoals bij linksaf slaan op een voorrangskruispunt’. Daarnaast zijn ouderen kwetsbaarder waardoor ze ernstiger letsel oplopen als ze bij een ongeval betrokken raken.

Wel stipt het rapport van Rijkswaterstaat aan dat er nog geen onderzoek is gedaan naar de effecten van educatie en training van oudere fietsers. “Het effect van educatie staat of valt met deelname”, stellen de onderzoekers.

RTL Nieuws