Tien tips voor meer beweging

10 tips voor meer beweging

Van sport en bewegen word je lichamelijk en mentaal fitter. Dit geldt zeker ook voor ouderen. Toch bewegen we te weinig, en naarmate we ouder worden ook steeds minder. Soms is daar een fysieke aanleiding voor, maar vaak is het gewoon een kwestie van zoeken naar een passende manier om in beweging te komen. Hoe pak je dat aan?

Tips om ouderen meer in beweging te krijgen:

  1. Vraag welke sport de persoon vroeger heeft beoefend.
  2. Bewegen op muziek. Dit kan ook als je minder mobiel bent.
  3. Stimuleer mensen om zelf (huishoudelijke) klusjes te doen.
  4. Kauwen is ook een vorm van beweging die doe doorbloeding van de hersenen stimuleert. Hiervoor is een goed gebit nodig en eten dat niet gepureerd is.
  5. Stimuleer mensen om zichzelf aan te kleden, tanden te poetsen, etc.
  6. Mobiliseer het sociale netwerk om samen met de oudere een blokje om te gaan.
  7. Zoek naar vormen van bewegen die nog wel mogelijk zijn, zoals zwemmen, fietsen op een duo-fiets of overslaan met een ballon.
  8. Ga op zoek naar ‘beweegtuinen’ voor ouderen. Deze zie je steeds meer verschijnen, onder andere in verzorgings- en verpleeghuizen.
  9. Zorg voor een activerende omgeving. Zet bijvoorbeeld loopcircuits uit in de woonomgeving van de persoon, waarbij deze onderweg leuke items tegenkomt.
  10. Maak gebruik van het toenemend aantal beweegprogramma’s en -activiteiten voor ouderen.

Deze tips komen uit het artikel “Breintraining – De positieve effecten van regelmatig bewegen” in de Thuiszorg nummer 2 – 2017. Nog geen lid van het Vakblad Thuiszorg? Meld je nu aan >>